Τετάρτη 20 Νοεμβρίου 2013

Προτεινόμενο διαγώνισμα στη Φυσική της Α' Γυμνασίου - Μετρήσεις μήκους

Το προτεινόμενο διαγώνισμα που ακολουθεί αναφέρεται στο πρώτο φύλλο εργασίας και σχετίζεται με τις προτεινόμενες δραστηρότητες και το αντίστοιχο φύλλο εργασίας που παρουσιάστηκε ΕΔΩ.
Σε ό,τι αφορά το Θέμα Β μπορείτε να επεξεργαστείτε τις εικόνες που δίνονται στο φύλλο με τα αποτυπώματα παπουτσιών για να δώσετε διαφορετικές εικόνες σε διάφορες ομάδες μαθητών. Κάθε μαθητής πρέπει να έχει έναν χάρακα για να κάνει τις μετρήσεις του.
Ακολουθούν, μετά το τέλος του διαγωνίσματος, ενδεικτικές απαντήσεις.

Διαγώνισμα 1 (σε μορφή .doc)


Θέμα Α
Τέσσερις μαθητές της Α’ Γυμνασίου μέτρησαν, ο καθένας μόνος του, το μήκος του ίδιου θρανίου χρησιμοποιώντας την ίδια μετροταινία. Οι μετρήσεις τους δίνονται στον Πίνακα 1.

Πίνακας 1.


Α1. Μία από τις παραπάνω μετρήσεις φαίνεται να είναι αρκετά διαφορετική από τις υπόλοιπες. Αν υποθέσουμε ότι η μέτρηση αυτή είναι λανθασμένη, να διατυπώσεις τρεις (3) πιθανούς λόγους εξαιτίας των οποίων ο μαθητής που την έκανε οδηγήθηκε σε αυτό το αποτέλεσμα. (3 μονάδες)
Α2. Χωρίς να λάβεις υπόψη τη λανθασμένη μέτρηση, να υπολογίσεις, κατά μέσο όρο, το μήκος των θρανίου.(3 μονάδες)

Θέμα Β
Στην Εικόνα 1 μπορείς να δεις τα αποτυπώματα των παπουτσιών που άφησε ένας κλέφτης χθες το βράδυ στο σκονισμένο πάτωμα μίας αποθήκης. Στην Εικόνα 2 μπορείς να δεις τα αποτυπώματα των παπουτσιών σε σκονισμένο πάτωμα ενός υπόπτου που συνελήφθη από την αστυνομία.




Β1. Θέλεις να ελέγξεις αν τα αποτυπώματα του υπόπτου ταιριάζουν με αυτά του κλέφτη. Τι μετρήσεις μπορείς να κάνεις; (2 μονάδες)
Β2. Να γράψεις τα αποτελέσματα των μετρήσεών σου. (4 μονάδες)
Β3. Ο ύποπτος πρέπει να συλληφθεί ή όχι; Να δικαιολογήσεις την απάντησή σου. (2 μονάδες)

Θέμα Γ
Δύο φίλοι συζητούν για τα βιβλία που διάβασαν το καλοκαίρι. «Εγώ», λέει ο πρώτος, «διάβασα ένα βιβλίο που ήταν τόσο χοντρό» και δείχνει με το χέρι του πόσο παχύ ήταν το βιβλίο, «σε μία εβδομάδα». «Σιγά το πράγμα», απαντάει ο δεύτερος. «Εγώ διάβασα ένα βιβλίο το ίδιο χοντρό με το δικό σου σε 2 μέρες!». «Αποκλείεται! Λες ψέματα!» απαντάει ο πρώτος και οι δύο μαθητές αρχίζουν να κατηγορούν ο ένας τον άλλον ως ψεύτη. Τότε παρεμβαίνει στη συζήτηση ένας τρίτος συμμαθητής τους: «Μπορεί και οι δύο να λέτε αλήθεια. Τα βιβλία αν και είχαν το ίδιο πάχος μπορεί να είχαν διαφορετικό αριθμό σελίδων!». «Τα φύλλα των βιβλίων δεν έχουν το ίδιο πάχος;» ρωτούν ταυτόχρονα οι δύο φίλοι. «Να το μετρήσουμε!» λέει ο τρίτος. «Πώς όμως;»
Γ1. Πώς θα μετρήσεις το πάχος ενός φύλλου ενός βιβλίου διαθέτοντας μόνο έναν απλό χάρακα; Να περιγράψεις τα διαδοχικά βήματα που θα ακολουθήσεις. (3 μονάδες)
Γ2. Ας υποθέσουμε ότι το βιβλίο του οποίου το πάχος μιας εσωτερικής σελίδας θέλετε να μετρήσετε είναι μια εγκυκλοπαίδεια με χοντρά εξώφυλλα (σκληρόδετο). Το βιβλίο έχει συνολικά 600 εσωτερικές σελίδες. Το πάχος ολόκληρου του βιβλίου μετρήθηκε ίσο με 3,5 εκατοστόμετρα ενώ το πάχος των δύο χοντρών εξώφυλλών μαζί είναι 0,5 εκατοστόμετρα. Πόσο είναι το πάχος κάθε φύλλου; Θυμίσου ότι κάθε φύλλο έχει δύο σελίδες! (3 μονάδες)

Ενδεικτικές απαντήσεις
Θέμα Α
Α1. Η απάντηση του μαθητή Γ είναι πολύ μεγαλύτερη, περίπου 10 εκατοστά, από τις μετρήσεις των Α, Β και Δ. Αν υποθέσουμε ότι η μέτρηση αυτή είναι λανθασμένη αυτό θα μπορούσε να οφείλεται στους εξής λόγους:
·         Ο μαθητής Γ μέτρησε το θρανίο διαγώνια.
·         Ο μαθητής Γ ξεκίνησε τη μέτρηση τοποθετώντας τη μετροταινία όχι στο 0 αλλά στο 10.
·         Η μετροταινία δεν ήταν τεντωμένη αλλά τοποθετήθηκε πάνω/ανάμεσα από τετράδια, κασετίνες κ.α. που βρίσκονταν πάνω στο θρανίο.
·         Ο μαθητής δεν έβαλε την ταινία πάνω στο θρανίο αλλά την κράτησε στον αέρα εκτιμώντας «στο περίπου» το μήκος του θρανίου.
·         Οποιοσδήποτε συνδυασμός των παραπάνω.
Α2. Το μήκος του θρανίου είναι κατά μέσο όρο:
(102,1+101,9+102)/3=102 εκατοστόμετρα

Θέμα Β
Β1. Μπορώ να μετρήσω το μήκος του παπουτσιού του κλέφτη και του υπόπτου. Επίσης μπορώ να μετρήσω το βηματισμό τους, δηλαδή την απόσταση μεταξύ δύο διαδοχικών αριστερών ή δεξιών αποτυπωμάτων των παπουτσιών τους. Αν η μία μέτρηση δεν οδηγήσει σε αποτέλεσμα, γιατί για παράδειγμα το μέγεθος του παπουτσιού είναι το ίδιο, θα πρέπει να κάνω και τη μέτρηση του βηματισμού (και το αντίστροφο).
Β2. Το μήκος του παπουτσιού του κλέφτη είναι … εκατοστόμετρα ενώ του υπόπτου είναι … εκατοστόμετρα. (μπορείτε να μεγεθύνετε τις εικόνες για να διευκολύνετε τους μαθητές στις μετρήσεις τους)
Ο βηματισμός του κλέφτη είναι … εκατοστόμετρα ενώ του υπόπτου είναι … εκατοστόμετρα.
Β3. Ο κλέφτης φοράει διαφορετικό μέγεθος παπούτσι από τον ύποπτο. Επομένως θεωρώ ότι ο ύποπτος δεν είναι ο κλέφτης και άρα δεν πρέπει να συλληφθεί.

Θέμα Γ
Γ1. Θα μετρήσω με τον χάρακα το πάχος του βιβλίου, εξαιρώντας τα εξώφυλλα που είναι συνήθως πιο παχιά από τις μέσα σελίδες του βιβλίου.
Θα καταγράψω τον αριθμό των σελίδων του βιβλίου και θα διαιρέσω με το 2 για να βρω πόσα φύλλα έχει το βιβλίο, αφού σε ένα φύλλο αντιστοιχούν δύο σελίδες.
Θα διαιρέσω το πάχος του βιβλίου με τον αριθμό των φύλλων και το αποτέλεσμα θα είναι το πάχος του ενός φύλλου του βιβλίου.
Γ2. Το πάχος του βιβλίου, αν εξαιρέσουμε τα δύο εξώφυλλα, είναι: 3,5-0,5 = 3 εκατοστόμετρα.
Το βιβλίο έχει 600:2=300 φύλλα.
Το πάχος κάθε φύλλου είναι: 3:300=0,01 εκατοστόμετρα


15 σχόλια:

  1. Θοδωρή γεια σου
    Δεν με εκπλήσσει καθόλου η δημιουργικότητα σου.
    Συγχαρητήρια άλλη μια φορά.

    Φιλικά
    Κώστας Σιδηρόπουλος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ευχαριστώ πολύ για τη δημοσίευση, με βοηθήσατε να προετοιμάσω και να πάρω ιδέες για τα δικά μου θέματα.

    Φιλικά
    Ευθύμιος Παπακυριακόπουλος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. ειμαι μαθητρια και θα ηθελα να ρωτησω κατι για τη απαντηση Γ2. πιστευω οτι η σωστη ειναι ετσι:
    το παχος του βιβλιου αν εξαιρεσουμε τα εξωφυλλα ειναι 3,5- 0,5 = 3 εκατοστομετρα
    τα εσωτερικα φυλλα του βιβλιου οπως εχει αναφερθει στην ασκηση ειναι 600
    αρα το παχος καθε εσωτερικης σελιδας ειναι 3:600= 0,005
    αν κανω λαθος παρακλω εξηγηστε μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Γεια σου Βάσια.
    Απ΄ό,τι φαίνεται είσαι μάλλον έτοιμη για τις εξετάσεις σου!
    Διαπίστωσες μία αβλεψία μου που προήλθε από κακή διατύπωση.
    Τη διόρθωσα οπότε μάλλον τώρα θα πρέπει συμφωνούν τα αποτελέσματά μας.
    Σε ευχαριστώ για την παρατήρηση και ζητώ συγγνώμη για το λάθος.
    Καλή δύναμη σε ό,τι κάνεις!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. ΓΕΙΑ ΣΑΣ . ΜΠΟΡΕΙΤΕ ΝΑ ΜΟΥ ΑΠΑΝΤΗΣΕΤΕ ΣΕ ΕΝΑ ΕΡΩΤΗΜΑ ? ΣΑΣ ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΟΛΥ ΝΑ ΜΟΥ ΕΞΗΓΗΣΕΤΕ ΤΟ ΕΡΩΤΗΜΑ Γ1 . ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΠΑΡΑ ΠΟΛΥ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΠΑΡΑ ΜΑ ΠΑΡΑ ΠΟΛΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΠΑΝΤΗΣΗ . ΕΠΙΣΗΣ ΠΟΙΟΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΣΕ ΤΟ SITE ?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. ειμαι μαθητρια και δεν καταλαβαινω αυτο με τις πατουσες
    <3

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μαρία,
      για να ελέγξεις αν τα αποτυπώματα που άφησε ο "κλέφτης" ταιριάζουν με αυτά του υπόπτου, πρέπει να τα συγκρίνεις.
      Ένας τρόπος είναι να μετρήσεις το μήκος της πατούσας τόσο του κλέφτη όσο και του υπόπτου (αφού εκτυπώσεις σε χαρτί τα αποτυπώματα!). Αυτό μπορεί να γίνει είτε για το αριστερό πόσι είτε για το δεξί είτε και για τα δύο. Καλό θα ήταν να μετρήσεις διάφορα "αριστερά" ή διάφορα "δεξιά" και να βρεις το μέσο όρο τους.
      Κάτι άλλο που μπορείς να κάνεις (ειδικά οι προηγούμενες μετρήσεις είναι ίδιες) είναι να μετρήσεις το "βηματισμό" των δύο ανθρώπων, όπως περιγράφεται στις απαντήσεις παραπάνω.
      Σε κάθε περίπτωση, μόνο να υποθέσεις μπορείς αν ο ύποπτος είναι και ο κλέφτης.
      Ελπίζω να σε βοήθησα...

      Διαγραφή
  8. Ευχαριστώ για την βοήθεια αυριο γραφώ την Φυσική και δεν μπορω να πω πως ειμαι πολύ καλή �����

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Έτσι μπερδεύεται τα παιδιά με αυτές τις ηλίθιες ασκήσεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. δεν καταλαβαινω κατι ειμαι μαθητρια της πρωτης και δεν καταλαβαινω τι κεφαλαιο ειστε γτ αυτα δεν υπαρχουν στο πρωτο!!
    _

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. εγραψα τεστ και πηρα 20 ευχαριστω πολυ συνεχιστε ετσι απλως πιο αναλυτικα σχετικα με το που ειμαστε

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Πολυ καλες ιδεες. Μπραβο σας γιια την δημιουργηκοτητα σας. Αυτες οι ασκησεις βοηθουν καιι εκπαιδευουν το μυαλο. Και παλι
    συγχαρητηρια

    ΑπάντησηΔιαγραφή