Scratchboard



Το Scratchboard είναι μια πλακέτα με αισθητήρες, που κατασκευάστηκε από την ομάδα του Lifelong Kindergarten group http://i.ixnp.com/images/v3.66/t.gif του MIT Media Lab (http://llk.media.mit.edu) για να συνδέσει το προγραμματιστικό περιβάλλον και τις εφαρμογές του Scratch με τιμές φυσικών μεγεθών του πραγματικού κόσμου, με real time μετρήσεις τους. Ανοίγει δε πολλούς ορίζοντες στον προγραμματιστή του Scratch, προκαλώντας ιδέες για διάφορες πρωτότυπες εφαρμογές. Με το Scratchboard, οι άνθρωποι μπορούν να χρησιμοποιούν τους αισθητήρες για να ελέγχουν διαδραστικά τις ιστορίες και τα παιχνίδια που δημιουργούν με τη γλώσσα προγραμματισμού Scratch. Με τη σύνδεση του φυσικού/πραγματικού και του εικονικού περιβάλλοντος, το Scratchboard επεκτείνει τα όρια σε αυτά που μπορούν να σχεδιαστούν με το Scratch αλλά και σε αυτά που μπορούν να μαθευτούν μέσα από τις σχετικές διαδικασίες. Διαθέτει ενσωματωμένους:
  • έναν αισθητήρα φωτός
  • έναν αισθητήρα ήχου
  • ένα πλήκτρο 
  • έναν μεταβολέα
  • τέσσερις ακροδέκτες στους οποίους μπορούν να συνδεθούν 4 ζεύγη καλωδίων με κροκοδειλάκια (συμπεριλαμβάνονται στη συσκευασία), μέσω των οποίων μετριέται ηλεκτρική αντίσταση.

Επικοινωνεί με τον υπολογιστή μέσω σειριακής θύρας (ή θύρας USB) - συνοδεύεται δε στη συσκευασία του από καλώδιο serial-to-USB.  Το Scratchboard επικοινωνεί με τον υπολογιστή μέσω του πρωτοκόλλου RS-232, με baud rate 38.4k. Η τροφοδοσία του σε ηλεκτρική ενέργεια πραγματοποιείται μέσω της σειριακής θύρας. Το Scratch «διαβάζει» τις μετρήσεις του Scratchboard σε μια κλίμακα από 0 έως 100. Υπάρχει όμως και η δυνατότητα πρόσβασης και στις «ακατέργαστες» 10-bit τιμές, επιλέγοντας “report raw data” στο Scratch Board Watcher. Με τον τρόπο αυτό, οι τιμές από τους αισθητήρες κυμαίνονται από 0 έως 1023. Οι τιμές των μετρήσεων που καταγράφονται μπορούν να δίνονται άμεσα σε μεταβλητές του προγράμματος, αλλά και να αποθηκεύονται σε αρχείο, για περαιτέρω επεξεργασία και αξιοποίηση. 

Περισσότερες σχετικές πληροφορίες διατίθενται στο
http://scratch.mit.edu/files/scratchboard/ScratchBoard_Tech_InfoR1.pdf.
 Καταρχήν, το Scratchboard δεν απευθύνεται άμεσα σε εφαρμογές των Φυσικών Επιστημών - υπάρχουν ολοκληρωμένα Συστήματα Συγχρονικής Λήψης και Απεικόνισης (ΣΣΛΑ) για το σκοπό αυτό.

Η ύπαρξη όμως των αισθητήρων, η πολύ χαμηλή τιμή και -το σημαντικότερο- η επικοινωνία του με το πολλών εκπαιδευτικών δυνατοτήτων Scratch, κινεί την περιέργεια για περαιτέρω διερεύνηση.

Κάνοντας κλικ στην ετικέτα Scratchboard ή στην ετικέτα Scratch, στο σύννεφο ετικετών που βρίσκεται στο πάνω δεξιά μέρος κάθε σελίδας, μπορείτε να περιηγηθείτε σε διάφορες εφαρμογές που έχω εφαρμόσει μαζί με τους συνεργάτες μου, σε διάφορα μαθήματα (αστρονομία, φυσική, τεχνολογία), αξιοποιώντας αυτή την πλακέτα ως σύστημα συγχρονικής λήψης και απεικόνισης.
Το χαμηλό κόστος κτήσης δίνει τη δυνατότητα να υπάρχουν αρκετές τέτοιες πλακέτες σε ένα εργαστήριο, επιτρέποντας την πραγματοποίηση πειραμάτων από τους ίδιους τους μαθητές, ευνοώντας έτσι την παιδαγωγικά ορθότερη προσέγγιση της εργαστηριακής διδασκαλίας των Φυσικών Επιστημών.